Litterær intimitet – ROSKILDE FESTIVAL 2015
Forfatterskabet lagde søndag aften ud med intim oplæsning af Peder Frederik Jensen, Liv Sejrbo Lidegaard og Jens Blendstrup – og bagefter var der samtale med publikum.
Det årligt tilbagevendende parallelsamfund, der kaldes Roskilde Festival, har atter fundet sin velkendte form, og den vildtvoksende teltorganisme på dyrskuepladsen tager dag for dag til. Søndag aften er festen godt i gang, og på scenen i Camping West-området lyder insisterende punkede rockrytmer, mens solen er på vej ned bag et diset skydække.
Midt på det såkaldte RISING-område mellem madboder, opladningsstationer og ølbarer finder man det mindste af de to ’dreamcatcher’-telte, hvor Forfatterskabet, Gyldendal og Rosinante&Co’s litteraturscene, fra søndag t.o.m tirsdag aften holder til. Teltet er beklædt med skinnende spejlplader, der lyser op i menneskemængden og tiltrækker flere selfieglade, der bruger spejlrefleksionen som oplagt fotomulighed.
Selvom det er Forfatterskabets femte år på Roskilde Festival, er der spænding forud for aftenens oplæsning og efterfølgende samtale med Peder Frederik Jensen, Liv Sejrsbo Lidegaard og Jens Blendstrup. I år er rammen om scenen nemlig skrumpet, og tidspunktet flyttet fra formiddag til sen aften.
– De sidste tre-fire år har været virkelig fedt, og det kulminerede for alvor i kuplen, siger Blendstrup og henviser til den kuppelformede trækonstruktion, ’domen’, som fra 2012-14 dannede rammen om Forfatterskabets 3-4 timer lange dagsprogram. Han er garvet ‘festivalforfatter’ og har været med siden Forfatterskabet startede i 2011 – og endnu før det som en del af Højskolernes litteraturarrangementer.
En halv time før aftenens arrangement går i gang, har jeg samlet de tre forfattere inde i teltet, på et af de træplateauer, der er bygget som siddeplads til publikum. Vi er rykket tæt sammen for at få nogenlunde ørenlyd for punkkoncerten, der stadig er i fuld gang udenfor.
Kontrolsamfundets sammenbrud
– De unge havde vænnet sig til, at de skulle ind og høre litteratur om formiddagen – og så var de klar til fest senere. Det her tidspunkt sidst på aftenen, har jeg sgu været lidt skeptisk overfor – for jeg ved ikke, hvor meget litteratur, de gider at høre, når de først er fulde, siger han og fortsætter:
– Men nu sidder vi jo i et lille flot telt, hvor her er meget intimt, så jeg er sikker på, vi godt kan fange dem.
Peder Frederik Jensen har også været med på Forfatterskabets scene flere år, og han er ligesom Blendstrup forbeholden over for det nye og senere tidspunkt. Til gengæld er han begejstret for mødet med festivalen:
– Når man skriver om sådan nogle indestængte neurotiske mennesker, som jeg gør, så er det virkelig fedt at se folk være vanvittige og slippe tøjlerne. Roskilde (Festival, red.) er jo det sted, hvor vores kontrolsamfund bryder sammen; hvor folk går amok og bliver til Jens Blendstrup, siger Jensen.
– Jeg har jo også selv været her som ung, og man når bare ned i et leje, hvor man ender med at tale med alle mennesker. Midt i den stemning, er det jo fantastisk, at litteraturen er til stede som noget, man bare kan vade lige ind i, tilføjer Blendstrup.
Liv Sejrbo Lidegaard ser ikke nødvendigvis litteraturen som kontrast til festivalen:
– Poesien kan også godt være meget vild og ikke nødvendigvis super højpandet. Det passer egentlig godt ind at have litteratur her, synes jeg – men det er måske mest for dem, som har brug for noget tænksomhed, siger hun.
Orgasmeworkshop og orale glæder
’Plads til max 32 personer’ står der på et skilt lige inden for indgangen til det lille telt, og publikumspladserne bliver hurtigt fyldt op, da tidspunktet nærmer sig 20:45, og arrangementet skal til at gå i gang. Litteraturen ligger dog i skarp konkurrence med en orgasmeworkshop i det store ’dreamcatcher’-telt.
Forvekslingen mellem de to arrangementer griber facilitator Cav Bøgelund straks, da han byder velkommen til aftenens program:
– Til alle dem der leder efter orgasmeteltet vil jeg bare sige: I er ikke gået forkert. Der er også orale glæder lige her!
Første forfatter på ’scenen’ er Peder Frederik Jensen, som læser op fra novellesamlingen BANEDANMARK fra 2014. Herfra har han valgt novellen ’Ægløsning’, som handler om en kvinde, der engangsknalder sig gennem det københavnske natteliv i håb om at blive befrugtet. Novellen er udvalgt til lejligheden, forklarer han, fordi den handler om en ’alternativ måde at stifte familie på’, og det ligger således godt i tråd med aftenens tema: familie/identitet.
Oplæsningen foregår uden mikrofon, og det kræver en vis koncentrationsevne at kunne lukke den larmende festival ude. Men de fremmødte virker overraskende nok i stand til faktisk at give sig hen til oplæsningen, og enkelte evner endda at udtrykke overraskelse de steder, hvor Jensens usentimentale prosa er allermest rå og direkte.
Debuterende lyriker Liv Sejrbo Lidegaard, som i maj udgav digtsamlingen FÆLLEDEN, efterfølger Peder Frederik Jensen, og hendes lavmælte lyriske sansninger er i begyndelsen faretruende tæt på helt at drukne i festivalstøjen udefra. Men den indfølte opførelse lader til at skærpe den intime stemning i teltet og understreger et tilsyneladende fælles behov for en pause fra festlighederne.
Det lavmælte får dog en ende, da aftenens mest garvede mand i gårde, Jens Blendstrup, går på. Til dagens anledning har han skrevet en fiktiv dialog mellem sig selv og en ung festivalgænger, skrevet med velkendt Blendstrupsk sarkasme, og de velskrevne replikker og den sikre levering af dem høster både applaus og begejstrede tilråb. Oplæsningen slutter med en passage fra LUSKEFISEFORTÆLLINGER, som også er et hit blandt publikum.
Efter Blendstrup igen har vækket forsamlingen, er det tid til at samtale om litteraturen og aftenens temaer. Flere griber lejligheden til at stille spørgsmål til de tre forfattere, og samtalen flyder ubesværet. Teltet kommer virkelig til sin rette i samtalesituationen, hvor niveauforskellen mellem tilhørere og forfattere medvirker til, at samtalen virker naturlig og gensidigt vedkommende.
Det bliver til ca. 15 minutters snak og diskussion, hvor emner som sandhed i fiktionen, behovet for at beskæftige sig med erindringsstof og det at skrive som en manifestation af selvet bliver vendt. Det bliver til en både substantiel og samtidig befriende uprætentiøs session, der slutter Forfatterskabets første aften på dette års Roskilde Festival. Og selv for en endagsbesøgende festivalgæst med udsigt til behagelig nattesøvn i egen seng, fungerer det lille telt som en behagelig pause fra festivalens overrumplende og insisterende vildskab.
LitteraturNu.dk dækker også Forfatterskabet mandag og tirsdag.
Læs hele vores dækning af Roskilde Festivalen 2015
Tæt Talk – ROSKILDE FESTIVAL 2015