Litterær komik og korte kitler – ROSKILDE FESTIVAL 2014
Roskilde Festivals litterære program, Forfatterskabet, tilbyder åndelig føde med højt humør til festivalsgængernes tømmermænd.
I det innovative publikumsopbyggende campingområde, Dream City, befinder festivalens litterære højborg sig. Udformet som en fodboldlignende kuppel findes Forfatterskabet. Her læser nogle af danmarks mere prominente digtere op side om side med debutanter fra poesimagasinet Hvedekorn.
Det er forlagene Gyldendal og Rosinante & Co., der står bag den litterære scene, hvis program løber fra mandag til onsdag. Litteraturen har således helliget sig festivalens ’opvarmningsdage’, ligesom de sidste 3 år, hvor programmet i øvrigt har været stort set identisk. Blendstup er stadig at finde på søjlerne af kuplen, hvor programmet er hængt op – ligesom han var det sidste år og forrige år.
Dagligt strækker programmet sig fra 11.45 – 14.30. Tanken bag dette er, at man i netop dette tidsinterval kan tilbyde åndelig føde til de tømmermænd, der rammer den gennemsnitlige festivaldeltager. Og ligesom det har forløbet de forgående år, lægger programmet ud med unge digtere fra Hvedekorn, inden det er tid til ’Forfatter/Fan’, hvor danske forfattere læser op af egne og inspiratorers tekster. Og efter en gang festlig ’Ordbingo’, med bogpremierer til dem hvis bingoplade indeholder ord fra oplæste digte, mødes poesi og musik i ’Ord der spiller’.
Programopbygningen er der intet i vejen med, og det lader til, at publikum nyder den langsomme opvågning. De er i hvert fald klar til at byde Jens Blendstrup velkommen, som den føste af dagens fire forfattere, der skal læse op af sin egen tekst og sit idols ditto.
Jens Blendstrup er ikke bare en garvet mand i dansk litteratur, han er også en garvet mand på Roskildes litterære scene, hvor han optrådte i både 2013 og 2012. Men muligvis med rette, for som arrangøren sagde: ‘jeg kan se på de unge, fulde øjne, at her er mødt Blendstrup-fans op’. Og således gik den storskæggede forfatter på scenen.
Som fan havde han valgt at læse op af Niels Henrik Svarre Nielsens BIOGRAFISK SKYGGE LEKSIKON. Hvorfor valget var faldet på netop dette værk, lod Blendstrup os fortælle, var en længere historie, han ikke gad kede os med. Spørgsmålet er imidlertid, om Blendstrup er i stand til at kede sit publikum. Uden nødvendigvis at være en poetisk jonglør, er han så meget gøgler, at han – publikums uafbrudte grin taget i betragtning – med rette kan kaldes en litterær komiker. Og grundet en blanding af opmuntrende tilråb, og hvad der virkede som forfatterens glæde ved at høre sig selv, blev ekstra-‘numrene’ mange.
Og det var måske godt det samme. For uanset hvor godt Amalie Laulund Trudsø skriver, kom hendes oplæsning ikke langt ud over scenekanten. Hverken da hun læste op af Inger Christensens ALFABET eller af sin egen debut KOORDINATOR. Og det selvom man kunne forestille sig publikums identifikation med hendes tekster. For ligesom hendes protagonister, der vandrer rundt i Københavns gader med forelskede og ulykkelige hjerter, var dagens publikum smukke unge mennesker.
Line Knutzon og Mette Moestrup
Hernæst var det Mette Moestrup og Line Knutzons tur. Med nyudgivelsen af FRIT FLET er de to forfatterinder et par glohede damer. Og selvom de i dagens anledning var amputerede fra udgivelsens tredje kvinde og tredjeparten i det siametiske forhold, var oplæsningen over al forventning. Og mere en performance end en oplæsning, hvor de præsenterede deres damebladslignende udgivelse i fællessang, som hidsige brevkasseredaktører og sarkastiske kapitalister.
‘Forfatter/Fan’ sluttede med en kvarter lang hyldest til iranske Farough Farrokhzad, hvor Moestrup og Shadi Bazeghi alene og flerstemmigt læste hendes tekster op. Smukt og intenst som Farrokhzads tekster selv.
Dagen sluttede af med endnu en kending på festivalens litteraturprogram. Som de to sidste år blev der givet tid til Moestrup og Miriam Karpantchofs femiagtige duo She’s A Show, der i dagens anledning blev præsenteret med en lovning på at være en ’morskabsoplevlese’. Det var imidlertid ikke helt nok til at holde på det meste af publikum, som forsvandt mens de musikalske apparater blev gjort klart.
Men trods frafaldet sluttede den litterære dag med både sjove episoder – f.eks. da tre roskilde-berusede unge mænd inviterede sig selv op på scenen som kittelklædte dansere til ’Min kittel er for kort’. Og komiske øjeblikke – som da Moestrup gik ned på gulvet i et forsøg på at rappe en tekst fra FRIT FLET.
Gennemtærsket eller ej lader programmet til at falde i festivaldeltagernes smag. Og med en tilpas mængde humor falder det heller ikke ved siden af stadiet på de fremmødtes tømmermænd.