Madsen deluxe – Svend Åge Madsen MANDEN DER OPDAGEDE AT HAN IKKE EKSISTEREDE
Mød eller genmød Alian, Kræsjan, Ullabella Fegge-Hansen, Credo, Frandsine, Folle Bønhase og mange andre.
Citat
Uden at stige af holdt han hingsten så stramt an at den slog med nakken. At hæve stemmen fandt han ikke nødig. Hun svarede uden at slippe sit tag i vandingstruget, men hånden knugede sig hvid: ‘Det bliver over mit lig.’
Den ene var så halsstarrig som den anden var stædig. Begge ville have ret. Begge fik det.Fra ‘Vi gifter os til Påske’
MANDEN DER OPDAGEDE AT HAN IKKE EKSISTEREDE er en typisk Svend Åge Madsen-titel på en meget typisk Svend Åge Madsen-bog. Den består af 13 lykkebringende noveller, der alle flyder over af de knivskarpsindige finurligheder, Madsen har gjort til sit varemærke. Der er således intet nyt under solen i denne bog; til gengæld er det sjældent ment så positivt som her.
‘Påskebryluppet i Gørsted’ starter eksemplarisk (se grå citatbox til højre) med en umiddelbart selvmodsigende sætning, der forbereder ens hjerne på de voldsomme vridninger af fornuften, som Svend Åge Madsen er en mester i. For hans tekster og handlingsgange er ofte dybt irrationelle – i hvert fald indtil den matematikuddannede forfatter viser os, at det hele hænger smukt og logisk sammen, bare på en anden måde…
Svend Åge Madsen er en af dansk litteraturs mest særegne enere – alligevel er han ikke synderligt original. Han er således tydeligt inspireret af den latinamerikanske magiske realisme og især af Jorge Luis Borges, som jeg vil vædde på, at Madsen har et lille husalter til ære for. I de cirka 40 bøger, han har skrevet siden debuten for over 40 år siden, har han skabt en sprogtone og et univers, der er helt umiskendeligt hans eget. Det skyldes, at han formår at forene inspirationen fra de ovenstående med noget meget århusiansk; Århus, hvor Svend Åge Madsen har boet hele sit liv, er således en vigtig del af det særlige univers, der er Madsens.
Som altid er dette univers farvestrålende og meget meget morsomt i MANDEN DER OPDAGEDE AT HAN IKKE EKSISTEREDE. Der er dog også plads til alvor og melankoli, fx handler flere af novellerne om mænd, der lever på afstand af det egentlige liv: En fordi han er død, en anden fordi han lever i sin forestillingsevne og en tredje fordi han har sat parentes om sit liv. Det burde egentlig forklares nærmere, men så ville jeg forvilde mig ind i en genfortælling af de ofte snørklede og meget udtænkte plots, der fortælles langt bedre af Madsen selv. Pointen er, at hans humor altid hviler på et filosofisk fundament, som giver meget at tænke over under læsningen.
‘Daniels historie’ er således en moderne version af Jobs Bog, hvor Gud dræbes ved hjælp af logikken i en novelle, der har gæsteoptrædener af flere velkendte Madsen-figurer. Nogle af figurerne går igen i flere af novellerne, såvel som de er kendt fra Madsens tidligere bøger og sikkert vil dukke op igen i de senere. Novellen er typisk for Madsen, idet det er en mordhistorie med et labyrintisk plot fuldt af myter, mystik og magi – eller er det bare kompliceret matematik? Sådan kan man gruble, mens man fornøjes over Madsens intellektuelle drillerier og mange sjove påfund. Kan man udholde bivirkninger som svimmelhed, høje latterudbrud og stille eftertænksomhed er det bare at komme i gang med læsningen!