Af | 30. september 2010

Mesterlig megaroman – Jonathan Franzen FREEDOM

Den amerikanske stjerneforfatter overgår sig selv i sin nye roman om frihedens illusion. Med FREEDOM har Franzen måske skrevet den bedste roman, det 21. århundrede har set.

Citat

The news about Walter Berglund wasn’t picked up locally-he and Patty had moved away to Washington two years earlier and meant nothing to St. Paul now-but the urban gentry of Ramsey Hill were not so loyal to their city as not to read the New York Times. According to a long and very unflattering story in the Times, Walter had made quite a mess of his professional life out there in the nation’s capital. His old neighbors had some difficulty reconciling the quotes about him in the Times (“arrogant,” “high-handed,” “ethically compromised”) with the generous, smiling, red-faced 3M employee they remembered pedaling his commuter bicycle up Summit Avenue in February snow; it seemed strange that Walter, who was greener than Greenpeace and whose own roots were rural, should be in trouble now for conniving with the coal industry and mistreating country people. Then again, there had always been something not quite right about the Berglunds.

Jonathan Franzens roman FREEDOM kommer til at gå sin sejrsgang i Danmark, som den allerede gør i USA. Her bæres forfatteren p.t. på skjolde af et panegyrisk anmelderkorps, som kalder FREEDOM et mesterværk og placerer Franzen på Olympen sammen med udødelige sværvægtere som Thomas Mann og Leo Tolstoj. Og efter en uge i selskab med Franzens nye roman forstår jeg godt hypen: FREEDOM er en stor og sjælden gave til enhver sand litteraturelsker.

Ligesom Franzens anden store roman, KORREKTIONER fra 2001, tager FREEDOM udgangspunkt i en noget samspilsramt familie. Og ligesom historien om familien Lambert i KORREKTIONER væves ind i et større tidsbillede af USA i 1990’erne, er den lille historie om familien Berglund i FREEDOM også den store historie om USA i nullerne: Tiden efter 11. september, Bush-æra og Irak krig. Som i Tolstojs KRIG OG FRED, en tydelig reference i FREEDOM, skildres en dramatisk historisk periode gennem en families (psyko-)drama.

Har man læst KORREKTIONER, tror man måske ikke, at det kan blive bedre, men det kan det faktisk. FREEDOM er grandios som von Goethe i sit temavalg: Frihed (er den en illusion? Og hvordan er det lige, vi forvalter den i den ’frie’, vestlige, privilegerede verden). Derudover er den ypperligt velskrevet og psykologisk indsigtsfuld som forbilledet F. Scott Fitzgerald. Sjældent har jeg læst en bog, hvor hver enkelt sætning virker så præcis og helstøbt.

Det tilsyneladende perfekte ægtepar Patty og Walter Berglund (højtuddannede, venstreorienterede, miljøbevidste) er omdrejningspunktet i romanen. Den tidligere elitebasketballstjerne Patty (høj, humoristisk og intelligent, men også depressiv latent-alkoholiker) er også romanens store stjerne. Hendes to inkorporerede selvbiografier er – udover at være raffinerede fortælletekniske greb – nogle af de stærkeste afsnit i romanen.

I det Berglundske hjem er der ugler i mosen. Sønnen Joey er sprunget ud som vulgærrepublikaner og samvittighedsløs kapitalist, der tjener beskidte penge på at sælge våbenudstyr til krigen i Irak (en effektiv måde at bedrive ungdomsoprør over for sine forældre). Og Patty, der i sin tid valgte den hjertensgode miljøforkæmper Walter, frem for Walters bedste ven Richard Katz, cool og kompromisløs forsanger i punkbandet The Traumatics, er igen begyndt at blive tiltrukket af Richard. Samtidig har Walter kastet sig ud i en fanatisk kamp for at redde ’the Cerulean Warbler,’ en lille fugl som er ved at finde vej til listen over truede dyrearter. En kamp som bl.a. indbefatter et etisk kompromitterende makkerskab med en Texas-milliardær. Kort sagt: Der er lagt i kakkelovnen til et sprængfarligt familiedrama.

FREEDOM handler både om frihed på et politisk, et eksistentielt, et følelsesmæssigt og et økonomisk plan. Det er så stort uden nogensinde at være tungt eller kedeligt. Det er de store linjer i samtiden fortalt gennem det nære og genkendelige. Man kan kun tage hatten af og misunde alle, som har mødet med Patty, Walter, Katz og Co. til gode.

Nyeste anmeldelser i kategorierne Roman,

Læs også