Musens smalle øjne – Dan Turèll LYSENDE SANGE – ET DIGTUDVALG VED CHILI TURÈLL


Chili Turèll var meget mere end kvinden i Dan Turèlls liv og mor til hans datter og livsledsager gennem kriminalromanstykt og digtsamlingstyndt. Hun var først og fremmest musen, objektet, du’et, som Dan Turèll rettede hele sin ubændige skrivelidenskab imod.

Digt

– Det er ikke let
Det er ikke let at skulle arbejde
mens solen skinner udenfor og fuglene synger
og arbejdet ganske vist adler men adlen aldrig arbejder
– Det er ikke let
Det er ikke let at sé verden i øjnene
og det er ikke let at undgå det

– Det er ikke let, 1976

Der er et og andet helt rigtigt ved (at blive ved med) at genoptrykke Dan Turèlls tekster. Der er en form for højere retfærdighed i det. Turèll gjorde nemlig – ud fra en klart defineret strategi – alt, hvad der stod i hans magt for at relativere og detronisere sine bøger som fine 1. udgaves kunstværker. På antikvariat.net kan forvisse sig om, at det ikke er gået helt, som forfatteren ønskede, men det gør det i og for sig sjældent.

Bestræbelsen kan imidlertid efterspores helt ned på sætningsniveau, hvor dronen, som loop’er sig fremad, var en af Turèlls favoritfigurer. Han skrev med den som skabelon hellere en ny linie end studsede i en gammel. Han ekspanderede hellere end forfinede digtet, og når replikamaskinen snurrer i dag, er det i høj grad med til at slå dette møgprovokerende fikspunkt hos tongue-in-cheek-Turéll fast: Inklusivt frem for eksklusivt, snarere tilgængelig masseproduktion end finkulturel originalitet.

Turèlls kæreste og kone Chili Turèll, hans fryd og frustration gennem små 20 år, har stået for udvælgelsen af den nyeste antologi, der bruger Turèlls 60 årsdag som sit påskud. Sortimentet er i dén grad indsnævret omkring to perioder: Dels midthalvfjerdsernes hvedebrødsdage med KARMA COWBOY (1974), NYTÅR I ROM (1976) og STORBY-TRILOGIEN (1976-77), dels midtfirsernes parliv med KOM FORBI. SANGE OG RECITATION (1984).

Chili Turèlls tilgangsvinkel er i høj grad reducerende, men giver et ganske fint sammenstillet indblik i, hvor meget hun fyldte og anfægtede i Dan Turèlls liv:

– Jeg elsker dig undertiden så modvilligt som den stegte gås må elske æblet stukket i kæften på sig
og Offeret Bødlen (eller omvendt)
som John Lennon elsker Yoko Ono

Når kortene er blandet af den person, der måske var allertættest på forfatteren, kan det sine steder godt virke anstrengende dyneløfteragtigt, men ikke mere end der også er blevet plads til lebendige oplæsningshits som FOR MEGET MAND og HYLDEST TIL HVERDAGEN. Og dér slår det jo én, at det mest private har det med at bide det helt universelle i halen.

LYSENDE SANGE er en flot og pirrende indgangsportal til Turèlls forfatterskab. Den snævre og helt uforsvarligt subjektive tilgangsvinkel gør kun nysgerrigheden desto større – og nysgerrigheden, kan jeg godt love de nye læsere, der måtte begive sig udover Chili Turèlls udvalg, den vil blive belønnet.

(Til sidst et lille pernittengrynt opkast: Afsnittet fra KARMA COWBOY, der rettelig hedder KARMA COWBOY’S COMMON PRAYERS og ikke VÆR VENLIG, er sat med konforme Palantino-typer og ikke gengivet fotografisk i IBM-skrivemaskinens karakteristiske sats, selvom andre håndskrevne digte godt nok er det. Dertil er der uden en eneste note eller anmærkning sakset uhæmmet i stykket, hvis egenart netop er langstrakthed. Sådan sværlemmet omgang med porcelæn burde man kunne uddele litterære bøder for. FY!)

Skrevet af Søren Langager Høgh

Født 1977 Cand.mag, dansk og litteraturvidenskab, Københavns Universtitet Ph.d.-stipendiat med titlen ""Litteraturens ting"", Københavns Universitet.

Skriv til Søren

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *