Nøgtern poesi – Truman Capote MED KOLDT BLOD


Capote beviser, hvad skønlitterære midler betyder for indlevelse og empati. I det perspektiv er MED KOLDT BLOD evig relevant.

Citat

Perry var forvirret, vildfaren, det var ikke muligt, at noget menneske kunne være så blottet for samvittighedsnag eller barmhjertighed. Perry sagde: ‘Hvorfor ikke? Soldater mister ikke meget af deres søvn af samvittighedsnag. De myrder og får medaljer for at gøre det. De gode folk i Kansas ønsker at myrde mig – og en eller anden bøddel vil blive henrykt over at få arbejdet’.

Det er en mærkelig oplevelse at læse Truman Capotes verdensberømte MED KOLDT BLOD. Mærkelig fordi det, der i udgangspunktet var et stykke journalistisk arbejde, i sin form og fortællestil er så udpræget skønlitterær, at man helt glemmer at fortællingen er udgjort af faktiske begivenheder. Historien om det firedobbelte mord i Holcomb, Kansas udkom første gang i fire dele i The New Yorker og året efter, i 1966, som bog. Den er nu blevet genudgivet på dansk med forord af Leif Davidsen.

Den pæne familien Clutter myrdes brutalt i deres eget hjem, på en fredsommelig, og kedsommelig, egn i det vestlige Kansas. Morderne tager flugten på et roadtrip gennem De Forenede Stater og Mexico. Den klassiske detektivhistorie om politiets opklaring, suppleres af en psykologisk detektivhistorie, der sætter mordernes baggrund under lup. Flugten får sin ende, og de to anholdes i Las Vegas, stilles for en domstol og dømmes. Adskillige appelsager følger, men ingen kan forhindre de sidste skridt op af skafottets tretten trin.

Selv omtalte Capote MED KOLDT BLOD som en faktabog. I så fald er det en faktabog fuld af fiktionens evner udi indlevelse og empati. Journalisten Capote har skrevet sig selv fuldstændig ud af historien. Den mærkværdige læseoplevelse er også en fascinerende oplevelse, når man påtænker det arbejde, der ligger bag Capotes alvidende fortæller. Det skulle tage ham fem år at færdiggøre sit omfattende arbejde med at skrive, researche og i det hele taget komme ind på livet af de personer, der optræder i MED KOLDT BLOD.

Capote beskriver en klassisk, nærmest idealiseret udgave af en amerikansk middelklassefamilie. Herbert W. Clutter, familiefader og velhavende landmand, er kendt og respekteret i lokalsamfundet som en driftig, engageret og ærlig mand. Clutter-faderen er gudfrygtig og mådeholden. Der er ikke en finger at sætte på ham, bortset måske fra en vis strenghed i opdragelsen af børnene Kenyon og Nancy.

I kontrast hertil står Perry Smith og Dick Hickock, to småkriminelle fyre på prøveløsladelse fra Kansas Statsfængsel. Hickock og Smith svindler, stjæler, horer, æder og drikker. De har ingen tro, andet end troen på en chance til. På den måde er de antitesen til den kristne, ærlige og hårdtarbejdende amerikaner, inkarneret i Mr. Clutter. Deres handlinger er i den logik grove og primitive, kyniske og gruopvækkende.

På overfladen er MED KOLDT BLOD således en fortælling om to amerikanske stereotyper. Men Capote efterlader os ikke her.

Bonnie Clutter, Herb Clutters kone, er ikke rask. Hendes mentale ubalance er et forstyrrende element i det middelklasseamerikanske skønmaleri. Perry Smith kommer fra tragiske forhold med alkoholisme og overgreb. Hans barske handlinger gemmer på et sensitivt sind og intellektuelle ambitioner. Stikpillerne til klicheerne kunne også selv ende som klicheer – Bonnie er en frustreret husmor, fanget i sin mands drøm om middelklasse-idyl, og i Perrys tilfælde er det ikke ham, men samfundet der bærer skyld. Med sin nøgterne skrivestil undviger Capote den faldgrube. Han fælder ingen dom.

For humanisten er det psykologiske detektivarbejde utilfredsstillende. Capote giver ingen endelige forklaringer på, hvorfor morderne handlede, som de gjorde. Det nærmeste er Perry Smiths eget forsøg på at give mening til det meningsløse:

– Og det var ikke på grund af noget, Clutters lavede. De har aldrig gjort mig noget. Sådan som andre folk. Som folk hele mit liv har gjort. Måske var det bare det, at Clutters blev dem, der kom til at betale for det.

I gennem årene er der blevet sat spørgsmålstegn ved sandfærdigheden og objektiviteten i MED KOLDT BLOD. Kritikken er ikke uberettiget, men den minder en om det illusoriske i forestillingen om journalistisk objektivitet. Journalistens emne vil altid, i en eller anden forstand, være en subjektiv komposition af virkeligheden. MED KOLDT BLOD er en virkelighedskomposition fuld af levende person- og miljøskildringer og stikpiller til det amerikanske samfund. Det skyldes ikke mindst den skønlitterære mediering med dens sælsomme blanding af nøgternhed og poesi.

Skrevet af Julie Lystbæk-Hansen

Bachelor i Litteraturvidenskab. Studerende ved Moderne Kultur og Kulturformidling, Københavns Universitet med en tillægsuddannelse i journalistisk formidling. Skriv til Julie

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *