Rejselyst og rodløshed – George Hagen FAMILIEN LAMENT


George Hagens roman er en veloplagt fortælling om en familie, der flytter rundt mellem kontinenter for at søge lykken. Deres rejse fører dem ud i fattigdom og splittelse, der dog indtræder sammen med en stadigt større selverkendelse, der måske bærer lykken i sig selv.

Howard Lament og Julia Clare er fra Sydafrika og mødes i det nordlige naboland Syd-Rhodesia, og inden længe føder Julia en velskabt søn. Den endnu ikke navngivne søn kidnappes imidlertid af en kvinde, der ikke vil kendes ved sit eget for tidligt fødte barn, men under kidnapningen forulykker bilen og alle omkommer. Julia og Howard tilbydes at overtage det efterladte barn, som de skynder sig at give navnet Will. Den lille familie lever altså tidligt op til sit efternavn (Lament: Sorg, sørgen), og Will lever op til sit fornavn ved at overleve kuvøsen. Will fødes ind i en fremmed familie uden tilknytning til sine biologiske rødder, og dette eksistentielle problem spiller en afgørende rolle i romanen.

Familien kommer oprindeligt fra en engelsk slægt, der blev placeret i Irland for at repræsentere det britiske i området, men som senere oprettede kolonier i Afrika. Familien befinder sig altså fundamentalt på fremmed jord. Drevet af Howards faglige ambitioner rykker familien gang på gang rødderne op og bosætter sig et nyt sted. Denne drivkraft fører familien fra Afrika over Europa til Amerika, hvor Howard skal udleve sin amerikanske drøm. Men de afbrudte forsøg på at skabe sig en tilværelse afliver efterhånden troen på, at græsset er grønnere på det næste kontinent, og familien, der er blevet forøget med et tvillingepar, ender i armod i et fattigt kvarter i USA.

Romanen foregår fra 1950´erne til engang i 70´erne og skildrer en spæd globaliseret verden, hvor det nationale som eksistentielt grundlag er i opløsning i ideel forstand, men hvor nationale ophav dyrkes i reel forstand. Dette kommer klarest til udtryk, hvor nationaldagen i Lamenternes kvarter i Amerika fejres med flag og patriotisme, selvom kvarteret består af lutter emigranter. Familien Lament kan ikke deltage i nogen patriotisme, da de ikke er knyttet til nogen specifik nationalitet. Igennem Lamenternes åbenlyse rodløshed fremtræder det hykleriske ved den amerikanske indbildte ”rodfasthed”.

Ud over denne aktuelle analyse af det nomadiske, emigrerende liv, skildrer George Hagen overgangen fra traditionelt til moderne familieliv. Howard mislykkes som forsørger og forælder og skrumper til en heltids gør-det-selv mand i joggingtøj, mens Julia tager en uddannelse som ejendomsmægler og overtager forsørgerrollen. Hagen bruger meget tid på familielivet og er dermed sin titel tro, men det flyder af og til ud i lidt for banale skildringer, der ikke bidrager til personernes dybde. Det er primært Julia og Will, der er i centrum, men Will er mere interessant som tavs baby i starten end som teenager undervejs i romanen. Will bliver sjældent mere end en Terkel i Knibe, hvorimod Julia har potentiale som romanfigur.

Der mangler ikke eksplicitte henvisninger til Shakespeare og andre kanoniserede forfattere som Joyce, Irving og Homer, f.eks. har Julia fødselsdag på Bloomsday, men FAMILIEN LAMENT er i højere grad sin egen troværdige fortælling end en intertekstuel mosaik. George Hagens debutroman er nok prisværdig for de færreste, men bestemt læseværdig for mange.

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *