Rød hævn – Mikkel Ørsted Sauzet ASKE


ASKE er en dansk debut, som lægger to radikale benspænd ud for sig selv. Der snubles dog ikke over målstregen, og resultatet er en imponerende tegneserie om et slaveoprør på Haiti i 1700-tallet.

Teknisk er Mikkel Ørsted Sauzet et sjældent dansk talent. Mange røde Bic-kuglepenne (eller tilsvarende) må have ladet livet under tilblivelsen af ASKE, som sammen med en sort markeringspen udelukkende er bygget op af røde skraveringer. Det er et pudsigt men utroligt velfungerende benspænd, hvis krybdyrsagtige faresignal, forstærker og understreger den blodige historie.

Vi befinder os på Haiti i slutningen af 1700-tallet, hvor Haiti er en fransk koloni, hvis produktion er afhængig af omfattende slavearbejde. Slaverne behandles som ejendom, de brændemærkes og udnyttes også til bordelvirksomhed for betalende kunder. ASKE åbner med en højgravid kvindelig slave, som giver fødsel til et lille pigebarn i marken. Slavinden forsøger at kaste sig i døden med den nyfødte på armen, men i sidste øjeblik redder en af slavepiskerne babyen, mens moren styrter i døden.

Den lille pige bliver adopteret af slavepiskerens (selv en indfødt) familie, men hun behandles dårligt i forhold til de to stedsøskende. Nogle år senere i 1791, bliver hun – nu som lille pige – uforvarende del af et slaveoprør, hvor landets slaver rejser sig og underkaster deres tidligere herremænd en blodig og grufuld skæbne. Meget passende at Tarantinos DJANGO UNCHAINED, der også kan siges at være malet i rødt, går i biografen i disse dage. Den viser den samme grimme (er der andre?) side af slaveriet og den voldelige blodige hævn, der følger. Men hvor Tarantinos nu oscarbelønnede manuskript folder historien ud i al dens gru, formår ASKE ikke helt at levere og udfolde dramaet og den virker lidt forhastet i sin afslutning.

Det gør dog ikke det helt store, da tegneserien tegne- og fortælleteknisk er helt i top. Sauzet arbejder virkelig flot med perspektiv og proportionering og udnytter flot tegneseriemediets potentiale, hvor perspektiv, tid og rum ikke er bundet af restriktioner. Samtidig bruger han fint mediets evne til at binde adskilte scener sammen visuelt og bruge panelernes størrelse til at fremhæve en scene dramatisk.

Nå ja, og jeg har vist glemt at nævne, at den er fuldstændig ordløs! Ikke en eneste taleboble kommer i vejen for de røde streger. Dette andet benspænd gør, at historien skal fortælles meget tydeligt og uden store nuanceringer. Det klarer Sauzet egentlig rigtig fint, og man er sjældent i tvivl om, hvad der sker, samtidig med at det ikke føles overtydeligt. En smule karikeret, det er klart, men ikke unødvendigt. Alt i alt må man sige, at ASKE er en utrolig overbevisende og stærk debut, som frem for alt bobler af tegnemæssigt og fortælleteknisk overskud.

Sauzet er en auteur, der selv tegner og fortæller sin historie, og han slutter sig til det fornemme danske selskab, som bl.a. tæller Rikke Bakman, Signe Parkins, Rikke Villadsen og Thomas Thorhauge.  ASKE er en stærk debut, og jeg glæder mig til at se Sazuets næste projekt, uanset farven.

Skrevet af Christian Jess Mark

Christian Jess Mark (f.1979) er cand.mag. i litteraturvidenskab og moderne kultur og kulturformidling. Han var chefredaktør på LitteraturNu fra 2007-2017.

Skriv til Christian

1 kommentar

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *