Sladderbladsjournalistik – Pamela Todd INDENFOR HOS IMPRESSIONISTERNE
Impressionisternes interiørscener kan tolkes som tidsbilleder af en gruppe ’særligt fascinerende mennesker, der levede i en forandringernes tid’. Desværre virker Todds skildring af livet INDENFOR HOS IMPRESSIONISTERNE usaglig og ender med at fremstå som et kulørt ugeblad i indbundet form.
Citat
Manet var kun teenager, da han indledte en affære med sin to år ældre smukke, blonde og trivelige klaverlærer, Suzanne Leenhoff. Da forholdet var tre år gammelt, kom hun, efter en kortvarig rejse til Holland, tilbage med et spædbarn, som hun præsenterede som sin yngre bror, men som hun kaldte Léon Édouard Koëlla. Var Manet Léons far?
At bevæge sig indendørs hos de malere, der om nogen er kendt for deres arbejde udendørs, kan ifølge forfatteren selv virke lidt ’malplaceret’. Men formålet med at flytte fokus fra impressionisternes vibrerende, solbeskinnede scener til deres poetiske gengivelser af hjemmelivets atmosfære begrundes flot med ’at skildre, hvordan kunsterne levede’.
Med dette sigte inviterer Pamela Todd sig selv indenfor hos berømte impressionister som Édouard Manet, Claude Monet og Pierre-Auguste Renoir. Bogens flotte billedmateriale er opdelt i otte kapitler, der fører læseren rundt i kunstnernes hjem, præsenterer os for deres familiemedlemmer og giver et indblik i deres aktiviteter inden døre.
Uheldigvis synes titlen INDENFOR HOS IMPRESSIONISTERNE at blive forfatterens påskud for at snage i kunstner-personlighedernes privatliv. Todd fortaber sig i en sladderbladsjournalistisk detaljerigdom, når hun gør rede for kunstnernes ægteskabelige forviklinger, formodede spiseforstyrrelser og ditto depressioner. I et afsnit om maleren og mæcenen Caillebotte hedder det f.eks., at han levede ’i en nærmest kvælende spidsborgerlig fisefornemhed i sin mors prangende, men mørke, lejlighed i rue de Miromesnil nr. 77′.
Det er desuden ikke altid let at få øje på sammenhængen mellem bogens tekst og billeder. Todds fine iagttagelse af impressionisternes malerier som ’spejl, der afspejler en hel periode’ følges ikke op med relevante kommentarer til kunstnernes motivvalg, og man savner som læser svar på det overordnede spørgsmål om, hvorfor det egentlig er interessant at fordybe sig i netop denne gruppe kunstneres interiørscener.
Hvis man nærer et oprigtigt ønske om at komme INDENFOR HOS IMPRESSIONISTERNE, kan man efter denne læsers mening nøjes med at finde inspiration i bogens afsluttende del: her findes en udmærket adresseliste over de af kunsternes hjem og tilholdssteder, der i dag fungerer som museer.
Udbuddet af bøger om impressionisterne og deres virke er stort, og vi befinder os med Todds eksemplar i den lette ende af genre-skalaen. Det, der kunne have været en spændende skildring af datidens modernitet og impressionisternes plads i ’forandringernes tid’, er i stedet blevet til en ustruktureret sludder for en sladder, der på det nærmeste ignorerer det mesterlige billedmateriale.
Læseren må sidde tilbage med fornemmelsen af at have købt et meget dyrt kulørt ugeblad, men med cirka samme informative værdi.