Den sommer, jeg blev voksen – Jillian Tamaki og Mariko Tamaki DEN HER SOMMER
Jillian og Mariko Tamakis grafiske roman om overgangen fra barn til voksen bliver fortalt med indlevelse og evner at få historien til at folde sig ud i både tema og streg. Det gør den til en ualmindelig god tegneserie for voksne.
Rose har holdt ferie i Awago Beach lige så lang tid, hun kan huske. Hendes barndoms somre er blevet brugt på at bygge sandslotte på stranden, spise Turkey Jerkey og drysse omkring i den søvnige ferieby. Hvert år har hun mødtes med sin sommerveninde, den to år yngre Windy, og tiden er gledet sorgløst forbi. Lige indtil den her sommer.
De to kusiner, Jillian Tamaki og Mariko Tamaki, tager i denne aldeles glimrende grafiske roman livtag med den store overgang fra barndom til voksenliv. Kompetent lader de historien udfolde sig i både tegninger og tema, og gennem hovedpersonen Rose oplever vi historien om, hvordan skilsmisse, død og seksualitet tager form og bliver virkelige frem for at være imaginære begreber, som findes i film, eller som de voksne taler om, når børnene er lagt i seng.
Vi følger Rose, der forsøger at lære at kortlægge dette for hende nye land. Og kan det starte med andet end forelskelse? En forelskelse, der udleves på afstand og uudtalt. Og Roses ungdommelige betagethed kan ikke falde på andre end ekspedienten i videobutikken, hvor Windy og hende lejer gyserfilm. Den håbefulde unge mand er imidlertid kommet for skade at gøre en af de livskraftige lokale piger gravid, hvilket gør hende til mål for Roses nedladende og reserverede afsky.
En tilsvarende sky af negative følelser har Rose overfor sin mor, der efter ufrivilligt at have aborteret den foregående sommer, henslæber opholdet i Awago Beach i en depression, der både går ud over ægteskabet og forholdet til Rose. Hun trækker sig ind i sig selv, væk fra Rose og væk fra det levede liv. Og at faderen flygter fra ferien og ikke mindst moren for en stund, stemmer ikke datteren mildere.
Mellem moren og den gravide pige spændes det felt, som Rose skal forsøge at navigere i på tærsklen til voksenlivet. På den ene side står livskraft og seksualitet, på den anden depression og død. Og inde i midten står en ung pige, der på kanten af puberteten, skal forholde sig til en smuldrende familie, en barndom, der ikke tiltaler hende, men stadig er den sikre havn, man kan længes efter, og grimme følelser som jalousi, vrede og smålighed.
Jillian Tamakis visuelle stil tager sit afsæt i den barnlige streg, som vi kender fra hendes online tegneserie SUPERMUTANT MAGIC ACADEMY, men ligesom historien handler om overgangen fra barn til voksen, begynder hendes streg at få et mere modent anstrøg. Mørke helsidestableauer viser den alvor og dybde, som også hører de voksnes verden til, og selvom figurerne stadig har et til tider barnligt udtryk, så bliver de mere realistiske og (voksne).
Kort og godt er DEN HER SOMMER en bog, som varmt kan anbefales, og hvis man har stået på vippen og overvejet om tegneserieuniverset er et, man bør give sig ud i, så er det godt sted at starte. Jillian og Mariko Tamaki viser med behændighed, hvordan tema og tegninger kan spille sammen og lægge endnu en dimension til historiefortællingen.