Tjoppenham – Pernille Steensgaard og Anne Prytz Schaldemose KØBENHAVN – FOLK OG KVARTERER
Genudgivelsen af det billedskønne pragtværk om hovedstadens fortræffeligheder og nederdrægtigheder er kompletteret med et afsnit om Amager, med alt hvad det indebærer af Opera, Ørestad og beboede frøsiloer. Fornøjelsen kan ikke blive større.
Læsere af Weekendavisen vil kende Pernille Steensgårds altid engagerede og engagerende pen og er det ikke tidligere blevet til et bekendtskab med Anne Prytz Schaldemoses fine fotografier, er det på tide at gøre dette stemningsmættede bekendtskab. Tilsammen har de damer skabt et gennemarbejdet og veldokumenteret fotoværk om København; til gavn og lyst for såvel garvede indfødte som provinsielle opkomlinge.
Steensgaard skriver sig gennem alle byens kvarterer med et skarpt blik for både historiske facts og døgnrapporter fra 2000-tallet. Hun formår elegant og vedkommende at skrive om ludere og lommetyve i 1700-tallets trange og uhumske gader, krydre med farverige anekdoter og slentre gennem et totalsaneret Vesterbro med en øko-sodavand i hånden. Uden at fortabe sig i hverken historiens gruber eller nutidens modediller skaber Steensgaard et måske komplet billede af kongens by. For det viser sig, at byen i mange år har været under kongens direkte bevågenhed og underlagt hans luner. Christian IV flottede sig og fordoblede i sin regeringstid byens størrelse, og vi kan i dag glæde os over at slikke sol i – Kongens Have.
Læseren får et godt indblik i byens fysiske historie med byggeboom, brande og militærhensyn. Forskellige tiders byggestile gennemgås med blik for både økonomi og international arkitektur. Anekdoter om fælles lokum i Magstræde og Hyskenstræde, kreaturerne på anden etage i utallige baggårde og skafottet på Amager flyder nemt gennem bogen. Tillige – og det er bogens og Steensgaards særkende – får vi historien om de mennesker, der har beboet København i de seneste 500 år. Som netop titlen antyder, er det også en bog om Københavnere. Der disputeres om tilflyttere fra hele Sjælland, om den enorme udflytning til parcelkvarterernes trygge villahaver i 1960’erne og 70’erne og om de jyske studiners indtog i brokvartererne 20 år senere. Men mest handler det om byens interne migration. Prostitutionen og bajerfolket flytter rundt i samme tempo som de forskellige kvarterer bliver pæne eller byfornyede. Byen er ikke noget uden sine indbyggere, så derfor er det herligt at læse byens befolkningshistorie kvarter for kvarter.
Fotografierne er ligeledes præget af at fange folket i byen. Det er velgørende, at der på et oplagt postkortmotiv som Søtorvet står to tøser og flagrer i forgrunden. For sådan er udsigten jo normalt fra Dronning Louises Bro. Schaldemose har fotograferet sommer og vinter, morgen og aften og har både blik for det monumentale og majestætiske, for dagligdagens overskuelige detaljer og såmænd min lokale falafeldealer på Nørrebrogade, Sheik Shawarma. København viser sig som den mangfoldige og historiske by, den er, og det klæder den at blive foreviget i så forskellige dragter, som tilfældet er.
Alt i alt gør denne bog læseren nysgerrig og forelsket i en by, som har ekspanderet så voldsomt i omfang og lidt så store tab under brand og krig, men som stadig fremstår som en verdensby befolket af små verdensborgere fra det ganske land. KØBENHAVN – FOLK OG KVARTERER er en uforbeholden hyldest til Hafnia, en historisk by i forunderlig forandring. Forfatter og fotograf er selv af ædel Københavneræt og det skinner igennem i dette prægtige værk om dagens og drømmens København.