Vampyrjagt bag jerntæppet – Elizabeth Kostova HISTORIKEREN


Med den kolde krigs Europa som dyster kulisse er Elizabeth Kostovas debutroman en fascinerende opdatering af Bram Stokers klassiske Dracula-fortælling.

”Et jerntæppe er gået ned gennem Europa” – sådan omtrent lød Winston Churchills ord i 1946, da det stod klart, at det krigshærgede kontinent var blevet delt mellem sejrherrerne, og at en genforening var udsat på ubestemt tid.

Men var tæppefaldet for det samlede Europa egentlig ikke indtruffet længe før? Skete det ikke allerede i 1043, med opdelingen i en romersk-katolsk kirke på den ene side af Adriaterhavet og en græsk-katolsk på den anden? Eller i 1453 da osmannerne erobrede Konstantinopel og dermed indledte århundreders muslimsk dominans i Europas sydøstlige hjørne?

Det er dette oldgamle skisma og de spor, det har sat sig på kontinentet, som udgør det brogede bagtæppe for amerikaneren Elizabeth Kostovas debutroman HISTORIKEREN. Den tager læseren med på en hæsblæsende og fascinerende rejse om bag det berømte tæppe i jagten på en af Østblokkens mest ikonografiske figurer: Dracula, den blodtørstige middelalderfyrste, som udødeliggjordes – i det omfang han ikke allerede var det! – med Bram Stokers roman fra 1897, og således blev Vestens sindbillede på det slaviske Europas åndelige formørkelse og barbari.

HISTORIKEREN foregår på tre forskellige tidsplaner, idet det centrale forløb udspiller sig i midten af 1950’erne, hvor den amerikanske historiestuderende Paul på sit universitetsbibliotek finder en mystisk bog, hvis midtersider er prydet med en diabolsk udseende drage. På et banner i dragens kløer står ordet ’Drakulya’. Det viser sig snart, at Pauls vejleder, professor Rossi, mange år tidligere har modtaget en lignende bog, men professoren advarer den unge mand: Bag bogen gemmer sig sandheden om fyrst Dracula, og det er en dødbringende sandhed, som man bør holde sig fra at udforske.

Men så forsvinder professoren pludselig, og Paul indleder en indædt jagt på ham – og i sidste ende på Dracula – en jagt, der fører ham gennem biblioteker, arkiver og klostre i Tyrkiet, Ungarn og Bulgarien. Undervejs konfronteres han med det kommunistiske Østeuropas demokratiske forarmelse og allestedsnærværende kontrol, alt imens det byzantinsk-orientalske Europas komplekse historie langsomt kommer ind under huden på ham. På turen får han følgeskab af den smukke og gådefulde Helen, der påstår, at professor Rossi er hendes far, og som selv har en overordentlig stor professionel – og måske også personlig – interesse i vampyrer.

De to øvrige handlingsspor følger dels professor Rossis efterforskning i 1930, dels den rejse, som Pauls teenagedatter sætter ud på i begyndelsen af 1970’erne, da faderen forsvinder, ligeså brat som Rossi, og efterlader tusind spørgsmål ubesvarede. Og efterhånden som sporene flettes sammen og mødes, afdækkes ikke bare sandheden om Dracula, men også de centrale figurers egen historie.

I HISTORIKEREN udfolder det klassiske mysterium sig i et på en gang mytisk og politisk landskab, og Elizabeth Kostova arbejder overbevisende indenfor rammerne af et stykke europæisk kulturhistorie og mental geografi, som ingenlunde har mistet sin fascinationskraft, selv mere end hundrede år efter Bram Stoker og på sikker afstand af den kolde krig. Det er stadig ’landet bag tæppet’, dragende, skræmmende – og som skabt til romaner! Anbefales til lange vinteraftener under slumretæppet! Og så husk lige hvidløget…

Skrevet af Kirstine Ersbøll Meyhoff

Cand.mag. i litteraturvidenskab. Især optaget af gotisk litteratur, victorianske 'sensation novels' og krimier. Har desuden en forkærlighed for store episke, marathonagtige romaner - fra Margaret Mitchell til Vilhelm Moberg. Når hun bliver gammel vil hun sidde på en bænk i Sevilla og se solen glimte i Rio Guadalquivir, mens hun nusser sin marmeladefarvede kat bag ørerne.

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *