Verden som stilleben – Daniel Clowes GHOST WORLD
En bittersød fortælling med ironi og selvhad i det helt særlige blandingsforhold, som kun 90’er-teenagere kunne levere. GHOST WORLD er allerede en moderne tegneserieklassiker og et af de sidste 10 års bedste generationsportrætter overhovedet.
De to amerikanske middelklasseteenagere Enid og Rebecca er selvbevidste outsidere, som i deres klassekammerater ser karrierestræbende ”spassere”. Selv elsker de kitsch og dyrker byens særlinge med fanatisk dedikation. Blandt loppemarkeder, burgerrestauranter og pornobutikker er de konstant på jagt efter de afvigelser fra normaliteten og ting, der er ”så dårlige, de er fede”. Enid har kun hovedrysten til overs for sin kiksede, men velmenende far, der forsøger at engagere hende i politik. For hende er det vigtigste, hvad hun IKKE er.
På bogens allerførste tegning ser man pigerne iklædt traditionelt amerikansk afgangskostume, mens de frækt giver fingeren til skolen. Men deres ansigter udtrykker rådvild sørgmodighed frem for oprørsk begejstring. De er sarkastiske, men i virkeligheden også usikre og dybt sårbare, hvilket tydeliggøres som sommerferien går mod enden, og angsten for fremtiden tiltager.
GHOST WORLD udspiller sig i dette limbo mellem gymnasiet og voksenlivet. Clowes formår i eminent grad at illustrere pigernes situation af pludselig at være et sted i livet, som de drømte om i årevis, men slet ikke kan genkende, når de endelig står der. Fortællingen er solidarisk med Rebecca og Enid uden at være omklamrende forstående. Solidariteten ligger snarere i tegningernes delagtiggørelse af læseren i det stilleben af en verden, som pigerne lever i.
Det er i sig selv en bedrift at skabe et værk, der er opslugende og medrivende, selvom der i virkeligheden ikke sker ret meget. Clowes mestrer den subtile fortælling, og han er en suveræn tegner, som med sin nøgterne streg formår at sige nok – og antyde endnu mere. Det er ved første øjekast et let tilgængeligt udtryk fyldt med genkendelige hverdagsikoner fra populærkulturen, men samtidig modspilles det genkendelige og trygge af en kølig og intens stemning af fremmedgørelse, som en sporadisk turkis farvelægning bidrager til. Nuancerne udnyttes på alle niveauer i denne tegneserie.
GHOST WORLD er i øvrigt et glimrende sted at starte med Daniel Clowes. Det er hans lettest tilgængelige værk, men samtidig også et af de bedste. Clowes udgør sammen med tegnere som Chris Ware og Charles Burns den amerikanske tegneseries største fornyere i løbet af de sidste 10 år, så det er på tide vi ser ham udgivet i Danmark.
Det er forlaget Aben Maler, der fortjener stor ros for denne danske udgave, som er fint oversat. Vi er inde i en god stime for tiden, hvor der er en lykkelig sammenhæng mellem kvalitet og de tegneserier, der sælger godt. Nyd det dog!