Vinden tog den – Anders Jørgen Mogensen, Aske Zidore m.fl. GRØNFLAMMESKOVEN


Da vinden forsvinder med dragen, sættes en fantastisk fortælling i gang, hvor læseren er med på en børnebogsjagt efter vejr, vind og deslige.

Citat

Drengen kigger længe på månen. Det er mærkeligt at tale med den, men
på den anden side er det meget bedre end at tale med sig selv. “Har du
set en drage?” spørger drengen. Han synes ikke, at han har spurgt om
andet hele dagen. “Nej,” gaber månen, “men jeg er også først lige
stået op.” “Har du da svævet rundt i universet?” spørger drengen og
ser for sig, hvordan skykvindens hoved svæver rundt og rundt om den
smilende måne.”Ja, jeg svæver rundt og holder øje med jorden,” siger
månen. “Hvor er jeres vind blevet af?” Drengen trækker på skuldrene.
Han gider næsten ikke forklare det igen: “Altså, vinden tog min drage.
Så forsvandt vinden, og nu leder jeg efter det sted, hvor den har lagt
sig.” Drengen gaber, og hans øjne klør, så træt er han.

GRØNFLAMMESKOVEN betegner et musikalsk børnebogssamarbejde med nogle af Danmarks musikalske indiegiganter, hvis man kan tale om sådanne. Projektet resulterede i slutningen af 2011 i en samlet LydBilledBog med sange, indtaling af historie og med en fysisk og gennemillustreret bog. For selve skriften stod blandt andre Nicolai Koch fra nu hedengangne Oh No Ono og Anders Jørgen Mogensen, som bl.a. er med i det vokale improvisationsprojekt Nikolas og Escho-bandet KloAK, for, mens den musikalske børnebogsledsagelse var udfærdiget af frontfigurer fra bl.a. Figurines, Mew og When Saints Go Machine. Alt i alt en talentmasse uden sammenligning, og resultatet er da også derefter – ikke bare rent musikalsk, men i høj grad også tekstmæssigt.

Plottet er som følger: Dreng finder en stormfuld dag tilfældigvis en drage i et kosteskab, leger med den, indtil et kys fra en pige får ham til at miste koncentrationen og tabe dragen, der flyver væk. I sit forsøg på at finde viden, der har ført dragen væk, møder drengen en række særprægede fantasifigurer og mere eller mindre udfordrende prøvelser, som han naturligvis overkommer. Selvom han er bange.
Det er bemærkelsesværdigt, at mens drengen er navnløs, er naturen og de fantasifulde skabninger, som drengen møder på sin vej, personificerede og de omtales i en række vendinger, der giver dem karakter, vilje og retning. Det starter naturligvis allerede ved, at det tages helt bogstaveligt, at vinden ’har taget’ dragen. På den måde bærer det, man ikke kan se – om det så er vinden eller fantasien – en skaberkraft i sig og evnen til at bære noget videre. Progressionen fra det reale over det gradvist mere og mere fantasifulde og magiske er naturlig, og der bliver aldrig stillet spørgsmålstegn fra hverken fortæller eller eventyrets protagonist – vores navnløse ven – om det, der fortælles, reelt set kunne eller burde ske.

Eksempelvis er det en reel bekymring fra drengen, om vinden mon er så kraftfuldt, at drengens flyveører vil flyve af, og på den vis fastholdes læseren i et naivt univers, hvor alt kan ske og hvor alt kan tages bogstaveligt. På side 46 spørger fortælleren: Kan en lille tegnet ting blive til noget stort og virkeligt?, og på sin vis kan det fungere som børnebogens motto.

Elementer fra dagligdagen og eventyret forenes dermed uproblematisk og i et levende og tilgængeligt sprog. Fortælleren bemærker, at drengen som det første om morgenen må lade vandet, og i dialogen mellem dreng og fantasidyr blandes eder, fyldeord og morgensurhed sig i en mildt sagt forfriskende tilgang til børnebogen. På sammen vis fremstår Pernille Nygaards (malede?) illustrationer detaljerige og forener fint naivisme og realisme i en pendant til skriftens fabulerende tone.
Udgangspunktet for de fleste af de musikalske ledsagere er simple og naivt melodiøse sange, hvor især DRAGEN med Marie Eline Hansen på vokal og den ekstremt smittende FISKEFLYSELSKAB med Christian Hjelms distinkte stemme og nogle virkelig fine rim træder frem som deciderede ørehængere. Som musik revolutionerer GRØNFLAMMESKOVEN ikke noget synderligt, men det er alligevel et revolutionerende projekt, der tager børnebogsformatet alvorligt og fremstår som resultatet af et virkelig vellykket samarbejde.

Skrevet af Anna Møller

Født 1984. Cand. mag. i dansk og filosofi.

Kirke- og kulturmedarbejder for gadepræsten og ungdomsarbejdet i Trinitatis Kirke, anmelder på LitteraturNu og freelanceskribent på Forfatterweb og for Company Cue. Elsker at skrive.

Website
Skriv til Anna

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *