Visionær debatbog: En rigtig god idé – Ulrik Haagerup EN GOD IDE FIK DU DEN?


Ulrik Haagerups bog er skrevet på det rigtige tidspunkt, med de rigtige greb om storytelling og med baggrund i en nødvendighed. Voila: opskriften på en god idé.

Citat

Hvordan skal vi i lille Danmark gøre os håb om at overvinde deres komparative fordele i kapløbet mod de næste store industrielle teknologier som nanoteknologi, bioteknologi og så videre? Ved at være 2200 gange så smarte som kineserne?

”Tænk på et tal – 50% f.eks. Halvdelen af alle internationale publikationer om nanoteknologi i dag skrives af kinesere. Tænk på et begreb – komparative fordele, f.eks. De der kinesere er ”kun” 1/5 af verdens befolkning, men de skriver allerede 1/2 af alt om nanoteknologi. Hvordan skal vi i lille Danmark gøre os håb om at overvinde deres komparative fordele i kapløbet mod de næste store industrielle teknologier som nanoteknologi, bioteknologi og så videre? Ved at være 2200 gange så smarte som kineserne?”

Konkurrencepresset fra lande med billig arbejdskraft stiger dag for dag, og outsourcing er resultatet i stort set alle brancher. Det er ikke bare den ufaglærtes job, der flyttes. Det er også ingeniørens, arkitektens og it-medarbejderens. Videnssamfundets logik, nemlig at vi er kloge, og de andre er de dumme, der kan få lov til at producere vores Nike sko, er passé.

Så hvad skal vi leve af i fremtiden? Svaret er den gode idé, der skaber mening for kunden. Vejen til fremtiden går over kreativ destruktion af egen selvforståelse, forandringsvilje og målrettet arbejde med at skabe idéer og udvikling. I innovationssamfundet handler det om at være kreativ, tænke nyt og originalt. Hvorfor undervises vi så ikke i det på universiteterne?, spørger Ulrik Haagerup, og det er egentligt et rigtigt godt spørgsmål.

Ulrik Haagerup er chefredaktør på Nordjyske Medier. Lokalavisen der ikke længere bare er en avis, men omfatter både Nordjyske Stiftstidende, en gratisavis, ugeaviser, lokalradio og –tv plus en netudgave. Mediekonvergens er ganske enkelt en god idé. Baggrunden var en dagbladsbranche i krise, og omstillingen til et decideret mediehus har placeret Nordjyske på innovationssamfundets verdenskort.

Forfatteren bruger Nordjyske medier som case, om end han ikke er en helt objektiv formidler af hans egen idé. Den får ikke for lidt, historien om den lille grimme ælling i Nordjylland, der blev en svane-model for andre at følge. Heldigvis trækker forfatteren også på andre erfaringer fra et langt liv i dagbladsbranchen. De mange eksempler på både idédræbende redaktionsmøder og gode påfund, som at sende journalister ud på en verdensrejse med både pen og kamera i bagagen – det der blev til JP Explorer, tjener som eksempler på den nødvendige omstilling, virksomheder generelt må påbegynde for at overleve.

Men hvad er en god idé? En god idé er ikke noget man får, det er noget, man skal arbejde for. Det rigtigt fine ved EN GOD IDE – FIK DU DEN? er dens fokusering på processen i skabelsen af den gode og fremtidssikrende idé. For at den gode idé kan opstå og efterfølgende realiseres, må det kreative miljø på arbejdspladsen have de bedste vilkår. Kreativiteten skal altså sættes i system, og det kreative arbejde kræver struktur. Hvordan man strukturerer den kreative proces, beskrives i flere konkrete stories.

Mest står der om Nordjyske medier, hvor det fysiske mediehus blev indrettet, så radio-, tv- og webjournalister med samme fagområde har arbejdsstation i nærheden af hinanden. Der blev indrettet mødesteder og i ledelsesstilen indgår det, at medarbejdere, der småsnakker på trappen, opmuntres til at fortsætte den vigtige idéudvikling.

Bogens bærende idé er, at en idé kun er god , hvis den skaber mening for en kunde, der vil betale for den. Derved adskiller denne debatbog sig fra andre mere jubel-kreative fagbøger, der hylder kreativitetens princip, netop fordi det står i skarp kontrast til arbejdslivets krav om struktur. Dette skel gør Ulrik Haagerup effektivt op med, og han gør det på troværdig vis ved at understrege, at forud for en god idé ligger en god forberedelse.

At omstille en virksomhed fra vanetænkning til nytænkning kræver mere end nye mødelokaler og –former. Det kræver en redefinering virksomhedens mål, en anden og mere tillidsfuld ledelsesstil og også selvstændige medarbejdere, der tør ”tænke stort”. Fremtidens virksomhed bør lægge en strategi for, hvordan de har tænkt sig at tiltrække kreative medarbejdere, og her har politikerne også et stort ansvar.

Ulrik Haagerup sidder i regeringens tænketank om forståelse af forskning. Det er blevet til en anbefaling af, at man forklarer forskningens betydning for Danmark mere eksplicit for danskerne, for den vej igennem at gøre forskning mere populært. Statsminister Anders Fogh har indtil videre afsat 200 millioner ekstra til en højteknologisk fond, mens universiteterne stadig får færre penge til hvert enkelt studerende. Kan vi ikke gøre det lidt bedre, får man lyst til at spørge. Statsministeren har netop fremlagt hans og Venstres vision for Danmarks fremtid, hvor den bedste konkurrenceevne er målet. ‘Hvis de andre er billigere, må vi være bedre’, lyder mottoet. Altså 2200 gange bedre end kineserne! I stedet skulle man øve sig i idéudvikling, siger Ulrik Haagerup. Om der er politisk vilje og kontanter nok bag den vision, må fremtiden vise. Hvis kampen om fremtidens arbejdspladser står mod de mange, flittige kinesere, som indledning til EN GOD IDÈ-FIK DU DEN skitserer, kan man både håbe og RÅBE på, at den tænketank Ulrik Haagerup sidder i, får lov til at udvikle sig til en HANDLETANK – og hellere i går end i dag.

Skrevet af Jannie Schjødt Kold

Har altid tændt på ord og brugte som barn mere tid i selskab med De Fem end med familien. Rykkede til København og læste Litteraturvidenskab og filosofi, og var i en periode også ugens gæst på Teatervidenskab. Startede sammen med Nanna Goul webmagasinet www.litteraturnu.dk Har gennem tre år arbejdet med kommunikation og ledelse for Dansk Røde Kors i hovedstaden og i to år været skrivende webredaktør hos Egmont Magasiner. Nyder nu at sidde i eget kontor på Vestegnen, hvor hun sammen med journalist Marianne Bindslev driver det journalistiske produktionsselskab Westendstory.

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *