Yes logo – anmeldelse af Søren Petersen og Christian Bretton-Meyers FARS VEN JOHN
FARS VEN JOHN har været en tur i den tarvelige tyske discountkæde Aldi. Han er ikke fortørnet over forbrugerismens konsekvenser eller de kyniske metoder bag supermarkedskæder. Tværtom er han hoppet med på vognen og skriver glad, underfundigt og virkelig barokt på prisskiltejargon.
Der må lidt forklaring til: De to kunstnerspirer Søren Petersen og Christian Bretton-Meyer har hæftet en lille stak gult A4-karton sådan, at der på langs fremkommer en bog lige til at bladre i. Hver gul side er i grynet sort blæk påtrykt discountkæden Aldis logo og nedenunder findes en kortfattet tekst i en ligeledes grynet blækpatrons layout. Således fremstår bogen som en gengivelse 1:1 af de pris- og infoskilte man finder i en Aldibutik. FARS VEN JOHN er slet ikke nogen bog, men en samling reproducerede papskilte.
Petersen og Bretton-Meyer forsøger sig med denne lidet flatterede litteraturgenre som form. Dvs.: Supermarkedsskiltets måde at være kommunikation på tages til efterretning, og bogens gule sider udfolder sig som lette forvrængninger og parafraser af den kortfattede, bydende og direkte instruerende diskurs slige skilte skrives i.
Efter helt rigtige avantgardistiske regler raderes der i en allerede eksisterende og virkelig tekstur i stedet for at være skabende og original. Gakket modskiltning kunne man kalde forehavendet, og det lyder sådan her:
-ALDI
EL-KOGER
GØR KOLDT VAND VARMT
MENS DEN BRUGER STRØM
75.95
Eller:
-ALDI
VED RETMÆSSIG
BETALING MÅ DU TAGE
VARERNE MED HJEM DER
HVOR DU BOR
Gennem de tykt markerede men alligevel helt usynlige gåseøjne (og det helt enkelt hylende morsomme antrit) bliver det pludseligt helt klart, hvor åndssvag en elkedel er, dybest set. Og hvor sært fænomenet penge er, dummest set. Ofte rammer de små gags, som tilfældet er det med de to ovenfor, et velsmurt toneleje af rar enfoldighed, der åbner hjerne såvel som omverden op ved netop at tale helt dumt og blankt.
Det, Petersen og Bretton-Meyers ’modskiltning’ kan, er i al sin ublu naivitet at blotlægge, hvor ekstravagant selv den mest æstetikforladte plet på jorden er. Sådan en er din lokale Aldi.